Gå direkt till huvudinnehållet

Information med anledning av hallons medverkan i TV4

Den 13 december medverkade hallon i TV4s program Kalla Fakta som handlade om hur så kallade leadsföretag samlar in personuppgifter till företags försäljningskampanjer. Denna typ av leadsinhämtning utgör endast omkring 1% av Hallons försäljningsunderlag. 

Hallon uppmärksammades 2021 på att två av våra leverantörer använt sig av underleverantörer som kan ha agerat på ett sätt som bryter mot parternas avtal. Vi krävde då från leverantören att dessa skulle avbryta samarbetet med de utpekade underleverantörerna. När vi nu från TV4 fått reda på att leverantörernas samarbete med underleverantörerna ändå har fortsatt är vi självklart mycket besvikna på att våra uppmaningar inte har följts.  

Vi förväntar oss att alla våra leverantörer agerar etiskt, i enlighet med hallons värderingar och att de följer gällande lagstiftning. Givetvis gäller detta även underleverantörer till våra leverantörer. Vi har därför startat en intern utredning för att se vilka åtgärder vi bör vidta, både mot leverantörerna och internt, för att säkerställa att denna situation inte uppstår igen. Vi har också stoppat samtliga samarbeten med de berörda leverantörerna och vi har raderat alla personuppgifter vi fått ta del av via leverantörerna. 

Är du befintlig kund till hallon och vill veta mer om hur vi hanterar dina personuppgifter är du välkommen att besöka vår integritetspolicy (hyperlänk). Det går även bra att kontakta dataskyddsombud@hallon.se.  

FAQ

Q: Hur säkerställer ni att era leverantörer följer riktlinjer, lagar och regler i alla led och hur ofta gör ni det? 
A: Vi förväntar oss att våra leverantörer, och därigenom även deras underleverantörer, följer gällande lagkrav och våra avtal. Vi försöker ha en nära dialog med våra leverantörer och arbetar ständigt med att förbättra våra interna processer. Vi har nu tillsatt en intern utredning för att gå till botten med de uppgifter som framkommit.    

Q: Hur arbetar hallon med dataskydd? 
A: Som kund till hallon kan man känna sig trygg i att hallon hanterar personuppgifter på ett ansvarsfullt sätt. Hallon har en dataskyddsorganisation som arbetar för att stärka skyddet för hallons kunder och andra som vi behandlar personuppgifter om. 

Q: Vilka uppgifter har hallon om mig? 
A: Som kund till hallon behandlar vi dina personuppgifter i den omfattning det behövs för att vi bland annat ska kunna registrera eller identifiera dig som vår kund, användare eller representant och tillhandahålla den abonnemangstjänst du beställt eller produkt du köpt. Exempelvis samlar vi in och lagrar dina uppgifter i vårt kundregister, ser till att dina uppgifter är korrekta och uppdaterade samt hanterar ditt användarkonto och dina val på Mina Sidor. Du kan läsa mer om detta i vår integritetspolicy. (hyperlänk) 

För dig som inte redan är kund hos hallon, men som samtyckt till att bli kontaktad av hallon, kan vi under en kortare period, upp till en månad, spara dina kontaktuppgifter för att kontakta dig i marknadsföringssyfte. Du kan alltid mejla vårt Dataskyddsombud på dataskyddsombud@hallon.se om du har fler frågor.   

Q: Hur länge sparar hallon mina personuppgifter? 
A: Kontaktuppgifter, identifierande uppgifter, avtals- och tjänsteuppgifter samt samtyckesuppgifter sparas så länge de behövs för att fullgöra avtalet med dig men längst 24 månader efter att avtalet med dig upphört. Vi lagrar Betalnings- och faktureringsuppgifter så länge det krävs enligt gällande bokföringslagstiftning, dvs upp till 7+1 år. 

För dig som inte redan är kund hos hallon, men som samtyckt till att bli kontaktad av hallon, kan vi under en kortare period, upp till en månad, spara dina kontaktuppgifter för att kontakta dig i marknadsföringssyfte. 

Du kan läsa mer om våra lagringstider i vår integritetspolicy. (hyperlänk) Du kan även mejla vårt Dataskyddsombud på dataskyddsombud@hallon.se om du har fler frågor.   

Q: Jag har blivit uppringd av en säljare till er, hur har ni fått mina personuppgifter? 
A: Som ett komplement till våra övriga säljkanaler, kan hallon kontakta personer som samtyckt till att bli kontaktade. Dessa kontaktuppgifter får vi genom våra leverantörer. Det är leverantörerna som både enligt lag och avtal är initialt ansvariga för att säkerställa att personen har lämnat ett giltigt samtycke. Vi har nu stoppat samarbetet med aktuella leverantörer.