Gå direkt till huvudinnehållet

Snart släcks 2G och 3G i Sverige

Sverige släcker 2G och 3G fram till slutet av 2025
Allt kopplat till 2G och 3G slutar fungera – larm, kortterminaler, äldre mobiler och nödtelefoner påverkas
Påverkar både företag och privatpersoner
Byt till enheter som stöder 4G och 5G – gör bytet redan idag!

Mobilecoverage3 Hallonlandscape

Dags att byta upp till 4G och 5G

Utfasningen planeras pågå till och med slutet av 2025 och för att garantera en säker och kontrollerad övergång från 3G görs utfasningen successivt och parallellt med att kunder flyttas över till 4G och 5G.

Vi håller på att stänga ner 3G-nätet successivt, och förhoppningsvis kommer vi vara klara vid slutet 2025. Det viktigaste för oss är att vi kan säkerställa att ingen kund påverkas negativt och att de kunder som behöver uppgradera sina hårdvaror har god tid på sig att göra detta.

Utbyggnad av 5G-nätet
Tre bygger successivt ut 5G-nätet för alla våra kunder över hela landet. Vi har börjat med Stockholm, Göteborg och Malmö, därefter fortsätter vi i städer ner till ca 20 000 invånare. För oss är det viktigt att våra kunder har riktigt bra nätupplevelse där dom befinner sig. 5G-nätet är fem gånger mer energieffektivt än äldre nät och gör det därför mer miljövänligt.

Frågor & Svar

 

När försvinner 3G i Sverige?
Vi påbörjar nu utfasningen av 3G-nätet. För att garantera en säker och kontrollerad övergång beräknas arbetet med att succesivt stänga ner 3G-basstationer och flytta kunder till 4G och 5G. Planen är att vara klara till slutet av 2025. För att få bästa möjliga upplevelse så rekommenderar vi att man flyttar till 4G/5G nätet om du har 3G idag. Är du osäker på vad som gäller dig, kontakta kundservice.

Jag har en 4G mobil, varför har jag fått ett sms om att 3G stängs ned?
Vi har hört av oss till dig för du har antagligen en 4G mobil som inte har VoLTE. Du kan alltså inte ringa över 4G-nätet, så när 3G-nätet stängs ned kommer du inte att kunna ringa med din mobil och du kommer endast att kunna surfa över 4G.

I vissa fall kan man på 4G mobiler stänga av 4G eller låsa mobilen till 3G-nätet. I det fallet behöver du låsa upp din mobil/sätta på 4G.

Varför fasas 3G-nätet ut?
Varje år ökar datatrafiken med ca 30–40 procent, och över 96 procent av all data går idag över 4G. För att du ska få den bästa upplevelsen även i framtiden behöver vi öka kapaciteten på 4G och 5G, vilket innebär att vi behöver använda frekvenserna som idag används för 3G.

När vi fasar ut 3G-nätet och ersätter med 4G och 5G kan de som använder dagens 3G-nät för samtal eller data påverkas. Det gäller bland annat de med äldre telefoner och annan hårdvara som endast stödjer 3G och inte kan aktivera 4G-samtal.

Hur sker stängningen och när påverkas jag som kund?
Utfasning av 3G-nätet pågår från hösten 2021 till slutet av 2025. För att minska påverkan stänger vi ned några 3G-basstationer i taget.

  • De flesta kunder har redan 4G-mobil och abonnemang. Om du inte har det, byt till en 4G- eller 5G-mobil för att fortsätta använda tjänster fullt ut när 3G fasas ut
  • Röstsamtal via 3G fungerar till 2025, men för bästa upplevelse rekommenderar vi 4G/5G-mobiler
  • Detta kan även påverka annan utrustning med SIM-kort, som larm och trådlösa kameror. Byt till utrustning som stödjer 4G/5G

Hur aktiverar jag 4G-samtal för att kunna fortsätta ringa?
Just nu håller vi på att fasa ut vårt 3G-nät. För att du ska kunna fortsätta ringa behöver du aktivera 4G-samtal. Läs vår guide för att förstå hur du gör.

Hur och när får jag veta när 3G försvinner i just mitt område?Utfasningen av 3G-nätet sker successivt, d.v.s. basstation för basstation, för att säkra en smidig övergång för våra kunder. Vi informerar generellt och i god tid om utfasningen av 3G och vad det innebär för våra kunder på tre.se, genom riktad information till våra företagskunder och även till privatkunder som t.ex. är storförbrukare av 3G.

Vi arbetar även tillsammans med övriga företag inom telekombranschen med att informera tillverkare, leverantörer och kunder i god tid innan 3G-nätet fasas ut för att underlätta för alla att hinna byta utrustning. Mer information finns hos på TechSveriges hemsida samt på tre.se hittar du aktuella täckningskartor för 3G, 4G och 5G

Hur vet jag om jag har 3G mobil?

De allra flesta telefoner med tryckknappar har endast stöd för 3G (och/eller 2G), men inte alla. Om du är osäker, kom in till en av våra butiker eller ring kundservice så hjälper vi dig.

Exempel på några äldre modeller som saknar 4G-stöd:

  • Doro 5516/516 (mobil)
  • Doro 530X (mobil)
  • Doro 631 (mobil)
  • Huawei E8258 (mifi-router)
  • Huawei F688 (hem-/fasttelefon)
  • iPhone 4 (mobil)
  • iPhone 4S (mobil)
  • Galaxy Xcover 271 (mobil)

Hur kan jag se att min mobil/utrustning klarar 4G?
Om du har kvar instruktionsboken kan du börja med att titta i den eller söka på nätet efter din modell. Leta efter 4G, LTE eller motsvarande i beskrivningen. På din telefon kan du oftast se att det står 3G eller 4G i hörnet på displayen där styrkan på uppkopplingen visas. Det kan även stå “Wifi-samtal” om du är uppkopplad med Wifi.

Du kan även gå in i inställningarna och kontrollera ”Mobilnät” eller ”Datakommunikation”, där man oftast kan välja om man bara vill ha 4G eller 3G eller att telefonen väljer automatiskt. Du bör då välja automatiskt och “tal och data i 4G/5G”.

Routrar för mobilt bredband som du sätter i datorn blinkar oftast med olika färg om man använder 3G respektive 4G (t.ex. grönt för 3G och blått för 4G).

Hur finns det enkla och robusta mobiler som stödjer 4G med VoLTE och Wifi-samtal?
De flesta nya telefoner stödjer 4G med VoLTE och Wifi-samtal. Det finns även väldigt enkla telefoner som har stöd för 4G med VoLTE och Wifisamtal. I våra butiker och på tre.se säljer vi idag bara telefoner som har stöd för 4G med VoLTE och Wifi-samtal samt 5G.

Hur aktiverar jag 4G-samtal på min mobil?

4G-samtal ska aktiveras automatiskt med den senaste programvaruversionen. Om du vill vara säker på att den är aktiverad kan du göra följande:

5G iPhone (från iPhone 12)
4G-samtal är default aktivt och du som kund kan inte avaktivera den funktionen

4G iPhone
Gå till ”Inställningar” - Mobilnät – Mobilabonnemang (Välj det som är ”På”) - Röst och data och välj VoLTE

Samsung
Gå till ”Inställningar” - Anslutning – Mobilnätverk och välj LTE-röstsamtal SIM

Sony
Gå till ”Inställningar” – Nätverk och internet - Mobilnätverk och välj 4G-samtal

Hur påverkar detta min 3G-repeater?
Om du har en 3G-repeater krävs det att du har en närliggande basstation med 3G vars signal förstärks. Innan vi börjar fasa ut basstationerna för 3G rekommenderar vi dig att du se över dina repeatrar för att se om de redan klarar av att förstärka 4G-frekvenser från omkringliggande 4G-basstationer. Om så inte är fallet behöver du byta ut repeatrarna till en annan lösning, t.ex. en router med 4G som kan användas med Wifi-samtal eller eventuellt en 4G-repeater.