Gå direkt till huvudinnehållet

Tillgänglighetsredogörelse för hallon.se och Hallons mobilapplikation

Hallon erbjuder mobilabonnemang, kontantkort, mobilt bredband samt hårdvara som mobiltelefoner och routers till privatpersoner – helt digitalt via hallon.se.

Sedan den 28 juni 2025 omfattas Hallons webbplats och app av lagkrav som rör tillgänglighet för bland annat e-handel och telekomtjänster. I denna redogörelse beskriver vi hur Hallons webbplats och app lever upp till kraven i lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, samt hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister. Redogörelsen omfattar Hallons webbplats hallon.se samt Hallons mobilapplikation. Mobilappen speglar i huvudsak det inloggade läget på webbplatsen och möjliggör bland annat att användaren kan se sin surfmängd och hantera sitt abonnemang.

Tillgänglighet på Hallon.se och Hallon-appen

Hallon.se och Hallon-appen är utvecklade med fokus på att uppfylla de krav som ställs i lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet. Det innebär bland annat att vi arbetar utifrån den europeiska tillgänglighetsstandarden EN 301 549 (v. 3.2.1) och de bakomliggande principerna i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå AA.

Vi har särskilt säkerställt tillgänglighet i våra mest centrala användarflöden – såsom att beställa abonnemang, logga in och hantera sitt abonnemang – och vi arbetar löpande med att alltid optimera tillgängligheten i alla delar av vår webbsida och app.

Vi fortsätter att utveckla våra tjänster med målet att alla användare, oavsett behov, ska kunna använda dem på ett enkelt och självständigt sätt.

Så säkerställer vi tillgänglighet

Vi har under en längre tid arbetat med tillgänglighet på hallon.se och i Hallon-appen. Det gör vi genom en kombination av riktlinjer för design och utveckling samt automatiserade och manuella tester. Tillgänglighetsarbetet baseras på kraven i WCAG 2.1 nivå AA och den europeiska standarden EN 301 549 (v. 3.2.1).

  • Vi arbetar proaktivt med tillgänglighet genom att successivt föra in tillgänglighetsprinciper i våra interna riktlinjer för design och utveckling. Tillgänglighet är något vi tar hänsyn till redan från start vid nyutveckling och som en integrerad del av vidareutveckling.
  • Manuella tester kompletterar detta arbete och utförs av våra team för att kontrollera tillgänglighet i praktiken. Vi testar med skärmläsare i mobil och desktop och tittar även med hjälp av olika script på tillgänglighetskriterierna och hur de uppfylls.
  • Automatiserade tester genomförs löpande för att identifiera brister som kontrastproblem, felaktig semantik och andra tekniska hinder – både i nyutveckling och för att kontinuerligt utvärdera befintliga komponenter.

I maj 2025 genomförde vi även användningstester med personer med olika funktionsvariationer, bland annat synnedsättningar, motoriska nedsättningar och kognitiva nedsättningar. Eftersom vår webbplats och app inte innehåller ljud eller röstbaserat innehåll är de i mycket liten utsträckning beroende av hörsel eller tal. Det innebär att personer med hörselnedsättning eller talsvårigheter inte påverkas nämnvärt av våra digitala lösningar i dagsläget, och därför har dessa funktionsvariationer inte varit i fokus i just våra användningstester.

Vi fortsätter att arbeta med tillgänglighetskontroller i alla delar av vår process för att säkerställa att våra tjänster är tillgängliga för alla.

Kontakt

Din upplevelse av våra tjänster är viktig för oss. Hör gärna av dig om du behöver information i ett annat format, stöter på ett tillgänglighetsproblem eller har förslag på förbättringar. Vi hjälper dig gärna och tar tacksamt emot feedback.

Du når oss på tillganglighet@hallon.se för ärenden som rör tillgänglighet. Beskriv gärna problemet du upplever eller vilken information du behöver, så återkommer vi så snart vi kan. Vårt mål är att inga kunder ska exkluderas från våra digitala tjänster, och din feedback är en viktig del i det arbetet.

Löpande kontroller av tillgängligheten på hallon.se och appen med hjälp av intern expertis och diverse tillgänglighetsverktyg.

  • Senaste fullständiga granskningen gjordes maj 2025.
  • Redogörelsen uppdaterades juni 2025.